Kun je hout laten smelten in een vacuüm?

Als het kan moet het wel in een vacuüm omdat het anders verbrand. Het mag dus ook wel in een andere zuurstofvrije ruimte.

Zo ja, hoe zou het er uit komen te zien?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.8K

Het beste antwoord

Als je hout verhit onder uitsluiting van lucht (zuurstof), ook wel pyrolyse genoemd, begint het te verkolen en ontstaan er houtskool, vluchtige stoffen en bruine teer. Bruine teer is vloeibaar en in die zin kun je hout laten smelten. Maar bruine teer heeft natuurlijk een andere chemische samenstelling dan het oorspronkelijke hout en dus mag je niet zeggen dat het residu teer gesmolten hout is.
Hout kun je dus niet laten smelten onder vacuum met behoud van de chemische samenstelling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mag ik dit antwoord suggereren als beste antwoord? :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aardige suggestie!

Andere antwoorden (7)

Nee dat kan niet want hout kan alleen verbranden maar niet smelten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hout onder vacuum kan niet verbranden, want er is geen zuurstof voor die verbranding.
Hout heeft geen vloeibare vorm, dus kan het ook niet smelten.

Hout kan alleen verbranden, maar dat is zuurstof voor nodig. Bij verbranding veranderen de moleculen en wordt het as.

Toegevoegd na 2 minuten:
Of iets smelt ligt puur aan de eigenschappen van de moleculen. Hout heeft die eigenschap dus niet.

Water heeft dat bijvoorbeeld wel.

gas: waterstof
vloeibaar: water
vast: ijs

mvg,

Kiba
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waterstof en water zijn twee geheel verschillende dingen.
Nee, hout kun je niet smelten, want dan ontleedt het in andere stoffen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik moet zeggen dat het hier een interessante vraag betreft. Ik heb in mijn werk als kalibratie technicus regelmatig te maken met het begrip vacuum. Bij een absoluut vacuum, wat op aarde eigenlijk niet gehaald kan worden, zijn er geen moleculen meer in de ruimte aanwezig. Om warmte over te kunnen dragen heb je die moleculen wel nodig. Mijn nieuwsgierigheid is met het stellen van deze vraag gewekt, en ik ga eens temperatuurmetingen doen in een vacuum. Als dat verrassende gegevens oplevert zal ik daar iets over schrijven.

Op de vraag of hout kan smelten in een vacuum denk ik dat het antwoord definitief nee zal zijn. Om iets te kunnen smelten heb je meestal hoge temperaturen nodig. Daarnaast moet de stof van een vaste in een vloeibare toestand kunnen overgaan, en ik kan geen voorbeelden benoemen waarbij dat in het geval van hout zo is. Als het mogelijk zou zijn om hout te smelten, was dat waarschijnlijk al veel eerder door iemand ontdekt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar dat is via infrarode straling. Als je puur naar warmte als kinetische trillingsenergie kijkt zou het onmogelijk moeten zijn om warmte in een absoluut vacuum te laten verplaatsen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Licht wordt uitgestraald net als radiogolven, en die kunnen zich door een vacuum verplaatsen. Denk voor je beeldvorming maar eens aan een satelliet die buiten de dampkring hangt en het mogelijk maakt om TV en radio naar een ander deel van de wereld te zenden. Buiten de dampkring heerst ook een vacuum.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zou het niet kunnen dat dat licht geen warmte afdraagt in een vacuum, waar zou het zijn warmte aan af moeten geven?
Hout kan niet smelten omdat het in andere stoffen ontleed voor het gesmolten is. als je iets verhit laat je de moleculen sneller trillen en de houtmoleculen zijn zo groot (cellulose?) dat ze dan kapot gaan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het hout zou eerst verkolen en dan pas zou de koolstof eventueel kunnen smelten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, hout kun je niet laten smelten onder vacuum.

Hout is een mengsel van chemische stoffen. Sommige hiervan zullen verdampen als je hout in hoog vacuum brengt maar het meeste hout zal ongerept blijven. Het hoofdbestand van hout is namelijk het polymeer cellulose. Polymeren zijn zeer grote moleculen, hierdoor is de aantrekkingskracht tussen de cellulose moleculen zeer groot. Beter gezegd, een cellulose molecuul dat zich bevindt tussen andere cellulose moleculen bevindt zich in een lage energietoestand.
Deze toestand is vergeleken met de hypothetische toestand waarin een cellulose molecuul zich in de gas fase bevindt veel gunstiger. Voor sommige moleculen, zoals water, kan dit verschil overbrugt worden door het aanleggen door een vacuum. Voor cellulose is dit dus niet het geval.

De vraag was echter, zal het hout -smelten-? Een vacuum kan er nooit voor zorgen dit iets van een vaste stof in een vloeistof veranderd. Dit komt omdat een vacuum alleen de energietoestand van de gasfase veranderd.

Bijvoorbeeld, vloeibaar water kun je laten koken bij kamer temperatuur mits de druk verlaagt wordt. Ijs kun je laten sublimeren door het bij een temperatuur onder nul graden Celsius onder vacuum brengen. De vloeibare fase wordt dus overgeslagen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een polymeer is een molecuul dat bestaat uit een sequentie van meerdere identieke of soortgelijke delen (monomere eenheden) die aan elkaar zijn gekoppeld. Cellulose is een polysacharide die door nagenoeg alle planten wordt gemaakt (vooral bomen) en die de plant stevigheid geeft. De stof zit in veel natuurlijke vezels. Polysachariden zijn koolhydraten die zijn opgebouwd uit een groot aantal monosacharide-eenheden. De biopolymeren kunnen zowel lineair als vertakt zijn, en bestaan uit allemaal dezelfde monomeren als uit verschillende monomeren. Cellulose is zeker geen polymeer!